Pages

Tuesday, December 15, 2015

KEPENTINGAN DAN PERANAN MEDIA SOSIAL DALAM PERNIAGAAN

Pembangunan teknologi telah memperlihatkan peningkatan terhadap penerimaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam dunia perniagaan masa kini. Kepentingan media sosial untuk tujuan kelangsungan perniagaan pada hari ini tidak dapat dinafikan lagi kerana ianya semakin diterima oleh kebanyakan organisasi dalam pelbagai industri sebagai salah satu medium dalam memasarkan perniagaan mereka.
Bermula dengan penerimaan Internet, ia mula terarah kepada medium yang lebih fokus dan bersifat persendirian iaitu teknologi emel. Kemudian melalui proses tranformasi media sosial dilihat semakin diterima untuk tujuan kelangsungan perniagaan. Kini, penerimaan media sosial dalam perniagaan dapat dilihat melalui medium seperti Facebook, Twitter, YouTube, Linkedln dan blog. Kemudian infrastruktur yang disediakan oleh pihak kerajaan Malaysia pada hari ini menghasilkan capaian kepada talian Internet yang lebih pantas, murah dan mudah.
Suatu ketika dahulu, Internet hanya boleh diakses melalui komputer persendirian, akan tetapi setelah melalui beberapa fasa inovasi teknologi, kini Internet boleh diakses oleh pengguna pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja melalui pelbagai medium seperti komputer riba, komputer tablet mahupun telefon pintar. Hasil daripada perkembangan itu, akses terhadap laman media sosial juga semakin meningkat, bukan sahaja di Malaysia malah di seantero dunia.
Jika dilihat bukan hanya para peniaga kecil sahaja yang menggunakan media sosial untuk aktiviti pemasaran mereka, malah terdapat juga syarikat-syarikat besar juga turut tidak ketinggalan untuk menggunakan media sosial bagi aktiviti pemasaran mereka. Sebagai contoh, ‘Small Medium Enterprise’ (SME) iaitu Perniagaan Kecil dan Sederhana yang turut menawarkan perkhidmatan penginapan menggunakan laman sosial seperti Tripadvisor, Facebook, Twitter dan Youtube dalam pemasaran mereka.
Pemasaran melalui media sosial merupakan salah satu cara pemasaran yang berkesan jika diaplikasikan dengan cara yang betul. Sebagai contoh terdapat banyak kelebihan dan juga kepentingan dalam menggunakan medium sosial sebagai medium pemasaran bagi aktiviti perniagaan mereka dan diantaranya adalah untuk meminimakan kos pengiklanan mereka. Kos pengiklanan mereka dapat diminimakan dengan menggunakan media sosial ini. Tidak dapat dinafikan lagi bahawa mereka dapat mengurangkan kos pengiklanan mereka jika dibandingkan dengan pemasaran lain selain media sosial.
Terdapat juga perusahaan dan perniagaan yang menggunakan media sosial untuk menyediakan ruangan khidmat pelanggan mereka. Dengan cara ini sahaja mereka boleh memberikan khidmat yang lebih cepat malah dapat mengeratkan lagi hubungan dengan pembeli mereka yang sedia ada. Dengan itu secara tidak langsung media sosial ini memainkan peranan yang sangat penting dalam dunia perniagaan masa kini.
Kebanyakan peniaga mengakui bahawa dengan adanya media sosial ini, mereka dapat meningkatkan jualan produk mereka daripada perniagaan yang dijalankan. Jika dilihat di laman-laman sosial kini, terdapat banyak iklan dan tawaran yang muncul di laman-laman ini sekaligus ianya dapat digunakan sebagai satu jalan untuk menambahkan keuntungan dalam perniagaan mereka.
Pendek kata, media sosial memainkan peranan yang signifikan dalam proses pemasaran yang kemudiannya akan menampakkan peningkatan dari segi jumlah penjualan dan bertambahnya keuntungan dalam perniagaan mereka. Media sosial menjadi tempat pemasaran yang efektif kerana kemudahan internet itu sendiri yang kini manfaatnya boleh dinikmati oleh berbagai lapisan masyarakat.
Proses penyebaran informasi dan maklumat di media sosial adalah sangat mudah kerana peniaga hanya perlu membuat artikel, tulisan, gambar, video atau apa jua bentuk informasi lainnya dan meletakkannya di media sosial tertentu yang dapat dilihat oleh semua pengguna di internet.
Selain itu, dengan adanya sistem pemberitahuan atau notifikasi kepada pengguna media sosial, dapat memberitahu para pengguna bahawa terdapat ‘posting’ informasi terbaru daripada peniaga-peniaga tertentu. Dengan cara ini, mereka boleh mendapatkan informasi dengan pantas dan cepat.
Salah satu kelebihan terbesar yang datang bersama media sosial adalah keupayaan untuk berkomunikasi secara langsung dengan pelanggan-pelanggan sedia ada termasuk sama ada yang baru mahupun yang lama. Media sosial membolehkan para peniaga untuk berhubung dengan pelanggan-pelanggan dalam perbualan masa sebenar, sama ada dalam bentuk aduan, pujian mahupun perkhidmatan.
Dengan adanya media sosial ini mampu menciptakan sebuah dimensi baru untuk pemasaran internet sehingga menjadi lebih efektif, efisien dan lebih produktif Jika kita mampu untuk mempertahankan dan mengembangkannya, ianya akan menjadi sebuah media internet pemasaran yang berkualiti dan lebih komprehensif dalam menarik pembeli yang berpontensi dan sangat berharga.
Secara keseluruhannya, dapat dilihat bahawa media sosial merupakan sebuah landasan internet yang sangat berguna terutama bagi mereka yang menginginkan pemasaran melalui media internet yang produktif tanpa mempunyai kos yang tinggi untuk dikeluarkan untuk pemasarannya. Teknik pemasaran media sosial diakui merupakan alat pemasaran terbesar dan dominan pada masa kini. Ia perlu menjadi pelan pemasaran yang paling efektif untuk semua pemilik perniagaan sama ada kecil mahupun besar.

1 comments:

  1. Artikel yang baik, Pernahkah anda mendengar tentang LFDS (Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian, E-mel: lfdsloans@outlook.com --WhatsApp Hubungi: +1-9893943740--lfdsloans@lemeridianfds.com) adalah sebagai perkhidmatan pendanaan Amerika Syarikat / UK yang mereka memberikan saya pinjaman $ 95,000.00 untuk melancarkan perniagaan saya dan saya telah membayarnya setiap tahun selama dua tahun sekarang dan saya masih mempunyai 2 tahun lagi walaupun saya senang bekerja dengan mereka kerana mereka adalah pemberi pinjaman Pinjaman tulen yang boleh memberi pinjaman kepada anda.

    ReplyDelete