Pages

Tuesday, December 15, 2015

TAHAP PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DALAM PERNIAGAAN DI MALAYSIA



Penggunaan media sosial dalam perniagaan di Malaysia masih lagi berada pada tahap yang rendah dan di peringkat awal perkembangan (Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia [SKMM]) sedangkan kebanyakan negara lain telah mula menggunakan dan mengamalkan media sosial dalam urusan kerja dan kehidupan seharian. Walaupun ia tidak begitu tinggi, penggunaan media sosial dalam perniagaan di Malaysia menunjukkan peningkatan yang memberangsangkan saban tahun.


Sumber : Artikel The Malaysian Insider bertajuk, "Malaysians Spends Five Hours Online Daily, And Its Mostly On Social Media, Says Report" penulisan Musliza Mustafa bertarikh11 Sept 2014) 


Menurut Laporan Prestasi Industri 2013 yang diterbitkan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC), terdapat 19.2 juta pengguna internet di Malaysia, dan 15.6 juta daripada mereka aktif dalam Facebook. Rakyat Malaysia menggunakan purata lima jam sehari melayari internet, dan tiga daripada lima jam itu digunakan untuk media sosial.
Berikut beberapa angka menarik daripada laporan itu :

  •   Jumlah  pengguna internet di Malaysia : 19,200,408 orang
  •   Terdapat 15,600,000 : pengguna Facebook yang aktif di Malaysia
  •   Purata masa pengguna internet setiap hari : 5 jam 36 minit
  •   Purata masa digunakan untuk media sosial : 3 jam 17 minit
  •   Peratus pengguna media sosial daripada jumlah populasi di Malaysia : 64%



    0 comments:

    Post a Comment