Penggunaan media sosial dalam perniagaan kini telah berkembang dan menjadi perhatian terutama dalam industri yang melibatkan perdagangan, perniagaan, pelaburan, perbankan, dan sebagainya. Malaysia telah dikenal pasti sebagai sebuah negara yang berpotensi tinggi dan memiliki prospek yang baik untuk mengimplementasikan media sosial dalam perniagaan di Asia Tenggara. Media sosial dalam perniagaan juga dijangka menjadi model ikutan bagi negara yang sedang membangun khususnya dalam mengimplementasikan dan mempraktikkan kecanggihan media sosial serta merancakkan pertumbuhan bidang teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam masa yang akan datang.
Perniagaan melalui internet semakin berkembang seiring dengan perkembangan teknologi internet itu sendiri. Kini di seluruh dunia terdapat lebih dari satu billion pengguna internet. Ini bermakna terdapat seramai satu billion pelanggan atau pembeli yang bersedia melihat iklan dan produk yang anda niagakan melalui internet. Kaedaan ini menunjukkan betapa besarnya potensi dan peluang perniagaan melalui internet yang harus direbut oleh para peniaga. Malangnya peluang keemasan ini gagal direbut oleh kita dan menyebabkan kemudahan teknologi internet ini lebih banyak didominasikan oleh negara-negara barat sahaja. Ramai usahawan internet dari seluruh dunia telah berjaya memperolehi jutaan dollar dengan menjalankan perniagaan melalui internet. Sesetengah peniaga internet hanya menjual satu jenis produk sahaja tetapi berjaya membuat ribuan jualan dengan pedapatan berjumlah jutaan dollar setahun.
Kemajuan teknologi dalam beberapa dekad yang lalu telah banyak meningkatkan daya saing dalam perniagaan dan ekonomi di seluruh dunia. Kebanyakan syarikat telah menggunakan perisian, komputer dan internet untuk meluaskan perniagaan mereka dari pasaran tempatan ke pasaran nasional dan seterusnya ke peringkat lebih global.
0 comments:
Post a Comment